Kräftskiva

I lördags var vi bjudna på kräftskiva på Visingsö. Eftersom vi inte lyckats få ihop någon husvagnsvistelse med mormor och morfar slog vi till nu och de fick även äran att ha hand om Lennon under dagen.

Vi åkte den nya, gula färjan över på förmiddagen och bjöds på lunch när vi kom fram till Sofia och Martin som anordnat allt så trevligt. Fem familjer skulle komma men vi blev fyra pga. sjukdom.

Efter lunchen gick vi ner till Vättern för ett dopp. Eller ja, vissa av oss badade i alla fall.

Barnen fick gå skattjakt och sen var det "upp till bevis" tipspromenad. Milo som svarade helt själv på tipspromenaden lyckades pricka in alla rätt och blev den givna vinnaren.

Lite senare dukade vi upp till kräftskiva och vi fick äntligen smaka på farfars goda kräftor. Massor av goda tillbehör och den mysigaste dukningen ute i verktygsboden gjorde det ännu bättre.

Morfar hämtade oss efter desserten då Meya och Milo hade somnat i våra knän. Vi bäddade ner oss i husvagnen. Milo vaknade tidigt på morgonen och skrek av ilska eftersom han inte hittade morfar. Tur han inte var långt borta och kunde lugna honom :)

På söndagen njöt vi av Visingsö och åt god lunch i hamnen innan det var dags att ta båten tillbaka. Tack allihop för den här mysiga helgen.

Skolstart

Meya har börjat i förskoleklass på Taheskolan och hon tycker att det är så spännande. Första dagen fick jag och Lennon vara med 1,5 timme. Vi började med lite samling i klassrummet, följt av fri lek inne. Därefter gick vi ut för att lyssna på rektorn samt några sånger som hela skolans barn övat in. Det kändes nästan mer som skolavslutning. Så fint mottagande.

Meya har fått en fadder som heter Freja och de hade fått gå en tipspromenad tillsammans. Hon ser nog mest fram emot gympan på måndagar.

Skåne

Enligt tradition spenderade vi knappt en vecka i Skåne med utgångspunkt från farfar och Siv. Vi började dock med ett besök hos farmor, Affe och djuren.

På kvällen besökte vi moster Susanne, Henke, hunden Pirat och katterna. De har byggt hus i ett mysigt sommarstugeområde så vi grillade gott och tog en promenad ner till sjön.

Vi besökte Skånes djurpark som bara har nordiska djur.

En dag blev det bad vid Osby camping och så hälsade vi på kaninen och apan strax intill.

Vi hann också umgås en hel del med farfar, Siv och Emelie som kom och hälsade på. Och fiska kräftor såklart.

Ett besök i Kristianstad

Teater på studsmattan

Den enda som inte verkar gilla Skåne är väl bilen som strulade i år igen. Men vi tog oss hem i alla fall så det löste sig. Tack för den här gången!

Tabergsgruvan

Äntligen fick vi till ett besök i Tabergsgruvan som jag lovat barnen. Tänkte egentligen gå dit själv med Meya men Milo fick också följa med som tur var för de tyckte båda att det var jättespännande.

När vi kom dit visade det sig vara fullt i gruppen så vi fick gott om tid att besöka Fladdermusmuséet vilket var väldigt intressant. Barnen kunde klä ut sig till fladdermöss och gå in i leksaksgrottan.

Utrustade med hjälmar och ficklampor begav vi oss senare in i grottan där det var kolmörkt och ganska kallt. I slutet kom vi fram till en "sal" där vi släckte ner alla ficklampor och det började spelas klassisk musik. Lite läskigt men det gick bra. Barnen skötte sig utmärkt och fick t.om. beröm både av guiden och flera andra i vår grupp. Höjdpunkten var när de fick hålla i den uppstoppade fladdermusen.

Väl värt ett besök!

Gränna

Jag och barnen hade några härliga dagar hos mormor och morfar med såklart när han kom hem från jobbet. Vi började med bad i Bunnström där jag badat otaliga gånger som liten.

Härlig morgonpromenad i mina gamla kvarter

Frukost på nya altanen

Jag och Meya plockade blåbär i Uppgränna. Det blev en så mysig förmiddag och vi hade massor av tid att prata bara hon och jag.

På eftermiddagen åkte vi till Flättinge gårdscafé. Så mysigt och riktigt god fika.

Det finns ju även hur mycket leksaker som helst hos mormor och morfar. Och tur med vädret hade vi också.

Mormor lärde Meya och Milo att fingervirka.

Och så länsade vi bärbuskarna :)

Så mysiga dagar i denna idyll.

Spanien

Vi har verkligen kramat ur det bästa av sommaren kan man säga. När Sverige bjöd på lite mindre bra väder åkte vi två veckor till Nerja i Spanien där det var den varmaste sommaren på länge. Vi hade tillsammans med Kristoffers syskon med familj hyrt samma hus som vi bodde i 2010 så vi var 6 vuxna och 5 barn. Det gick väldigt bra, vi är ju vana att resa ihop nu.

Vi kom några dagar efter Katarina och Micke så de hade middagen klar när vi anlände till huset vid 18 tiden på kvällen. Så lyxigt. Man skulle kunna sammanfatta resan såhär: poolhäng, grillning, isglass, vin, svett, tappade tänder, morgonpromenader, marknad, havet, restaurang, sena kvällar, skratt, kusinmys, spel, dansuppvisning, utflykt, branta backar, smoothie, räkafton men också lite översvämmning från tvättmaskinen, ögoninflammation, halsont, tandvärk, klämd nagel, trasig taxi. Som ni ser övervägande bra saker så resan är vi väldigt nöjda med. Så kul att träffa Niklas fästmö från Brasilien också.

Både Meya och Amanda tappade varsin tand (Meyas första)

Sopborstens bästa vän

Meya har fotat mamma och pappa

Meya träffade många nya kompisar, vissa ganska efterhängsna

Poolen innen öppning :)

En av höjdpunkterna var utflykten till Spaniens vackraste bergsby Frigiliana. Så otroligt mysig med de smala gränderna och små mysiga butikerna. Dessutom hamnade vi på en toppenrestaurang och alla var så nöjda med maten.
Vår terass uppifrån och vattenfallet där en ödla bodde

Två kvällar hade barnen dansuppvisning på terassen. De hade gjort personliga biljetter, laddat ner låtar från Spotify och övat in en korreografi anpassad efter texten i låten. Efteråt samlade de in pengar i sina hattar. Så sjukt duktiga och söta. Det blev dyra kvällar haha.